Click here for Myspace Layouts

pengintip-pengintip misteri

Cumberland hotel
Powered by Best Free Counters

Monday, January 24, 2011

~cerita tentang kucing~

      assalamualaikum n salam satu malaysia you all.. entry kali ini aye nak bercerita tentang pet... ala binatang yang menjadi kesayangan kebanyakan korang2 tu... KUCING. Tau x ape kucing tu? a? yang kat sarawak tu? bukanla sayangs2 skalian.. yang tu nama tempat ejaan nya pun berbeza. yang kat srawak tu namanye KUCHING yang aye nak ceter kt sini KUCING. 
        okeyh seperti yang kta ktahui, kucing merupakan antara binatang yang mempunyai hubungan akrab dengan kte.  K, aye nak tanye berapa org antara korang2 suma  yang mempunyai pengetahuan yang luas tetang kucing? Sini aye nak crita serba sedikit yang aye tau about cat ni..
  

        first of all, korang tau x kucing ni ade brape batang gigi? k walopun aye tak penah nak mengira gigi kucing, tetapi ada beberapa fakta yang menerangkan bahawa di dalam mulut kucing terdapat 30 batang gigi. percaya x? ala.. kalo xpecaya cuba korang kire sndiri k btul ka tak fakta ni.. 
        seterusnya, kucing merupakan binatang yang pembersih.. ini disebabkan kucing2 ni amat gemar menjilat bulu2 di badan mereka.. terdapat fakta yang mengatakan saliva kucing mengandungi agen pembersih yang sangat baik. tapi baik untuk spisies species kucing2 je.. tapi ianya boleh mendatangkan alergic kepada manusia.
         cuba korang tengok mata kucing pada waktu malam dalam keadaan gelap. apa yang berlaku? sudah tentu korang nampak mata kucing tersebut bercahaya.. btul x? korang tau tak kenapa mata kucing boleh jadi macam tu? sebenarnya, pada mata setiap kucing mempunyai satu lapisan yang dinamakan tapetum lucidum. tapetum lucidum berfungsi untuk memantulkan cahaya. lapisan pemantul ini berkeupayaan untuk menyerap cahaya 6 kali ganda berbanding mata manusia. ini memberi kelebihan kepada kucing2 untuk melihat pada waktu malam. korang pernah tak dengar kucing korang terlanggar pintu secara tak sengaja pada waktu malam disebabkan keadaan glap? tak pernah kan?
    ok fakta yang seterusnya yang aye nak kongsikan ialah ketika kucing bersalin atau melahirkan anak, kucing ini akan memindahkan anak2 mereka yang baru dilahirkan sekurang-kurangnya pada 7 tempat yang berbeza. ini bagi menggelakkan anak-anak mereka diganggu oleh kucing2 liar yang lain ataupun binatang buas. xpercaye? k nanti kalo kucing korang beranak korang perhatila ye tiap2 hari. tengok sama ada fakta yang aye bagi ni betul ka tak ye.. hihi...
        korang pernah tak terfikir berapakah jangka hayat seekor kucing? sebenarnya kebanyakkan kucing mempunyai jangka hayat untuk hidup sekitar 11 hingga 12 tahun.. kebiasaannya kucing yang hidup di dalam rumah atau dengan kata lain kucing yang kita pelihara mempunyai jangka hayat yang lebih panjang berbanding kucing liar atau kucing yang hidup di luar rumah iaitu berkeupayaan untuk hidp sehingga mencecah 16 tahun bahkan ada yang mampu bertahan lebih dari itu. bagi kucing outdoor pula rata2 mereka hanya mampu untuk hidup selama 8 tahun. kenape plak jadi macam tu? ala kan kucing peliharaan korang tu korang jaga dia dengan baik mestila kucing tu x nak mati dulu.. haha.. takdela sekadar gurauan ye..
      ok, terdapat sesetengah fakta yang membandingkan antara umur manusia dengan umur seekor kucing. apabila seekor kucing berumur 1 tahun, ianya bersamaan dengan 6 tahun umur manusia. percaya tak ni? xpercaye? ala tunggu aye bwat kajian sendiri aye trangkan kat korang ye sebab musababnye.. hihi
                                                                  11
                                                                  11
                                                                  11
                                                                   V


alala sayangnya kat ank dia..
eh3 kenape tu?? men sorok2 ye...

waa... kucing moden dah pandai senyum :)
ala comel3...
eh ade erk kucing kaler ni? xpela bwat2 ade jela ye
ne nak bwat jadi free gift ke?





     
    

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...