Click here for Myspace Layouts

pengintip-pengintip misteri

Cumberland hotel
Powered by Best Free Counters

Sunday, January 30, 2011

kisah bahtera dan perlabuhan~

apabila terdengar perkataan bahtera dah perlabuhan aye pasti teringat dengan salah seorang bestfriend aye waktu kt skolah menengah dulu... dia pernah bagitau kat aye persahabatan kite ni macam bahtera dengan perlabuhan.. bila dia bagitau kat aye camtu aye jadi blurr.. konpius n wierd. aye pun berpikir berpikir dan berpikir ape kaitan antara bahtera dan perlabuhan dengan persahabatan?? kalo aye tanye kat korang, korang tau tak? mesti korang pon blur n tak tau nak ckp ape kan? 

           keesokan harinya sewaktu tengah berjalan dengan penuh bersemangatnya menuju ke klas prep petang aye pun bertanye dgn kwn aye tentang soalan dia tu.. lalu dia memberi gambaran. 

        bayangkan selama kita kecik hingga sekarang berapa orang sahabat yang telah kita temui dan bersahabat dengan kita? tentu ramaikan?  ada sesetengah tu tak terkira banyaknya.. tetapi dalam banyak2 kawan @ sahabat kita tu ada berapa orang yang masih menganggap kita sebagai sahabat karib yang pernah sama2 lalui suka, duka, riang dan tawa? adakah 10 orang sahabat yang pernah menganggap kita dulu sahabat karib kini masih beranggapan seperti itu? sudah tentu TIDAK bukan?

        lantaran itu cuba kita bayangkan keadaan kita dengan keadaan bahtera dan perlabuhan.. kita anggap diri kita sebagai perlabuhan dam anggap kawan kita sebagai bahtera. diawal persekolahan bersamaan dengan pada peringkat awal terbina nya sebuah perlabuhan. dtg sahabat menemui kita dan ingn bersahabat dengan kita. begitu juga keadaannya dengan perlabuhan.. datangla berberapa buah bahtera dan berlabuh di perlabuhan untuk memunggah barangan, mendapatkan hasil kekayaan dan sebagainya. apabila tamat persekolahan, ada sesetengah kita akan meneruskan persekolah di tempat yang sama dengan kawan kita tetapi ada sesetengahnya tidak.. apabila berpisah dengan sahabat @ kawan kita itu samalah seperti keadaan perlabuhan apabila bahtera telah pergi meninggalkan nya. apabila sahabat telah menemui teman yang lebih serasi dan lebih selesa sahabat lama akan dilupakan. samalah seperti bahtera apabila ia  telah menemui sebuah perlabuhan yang lebih baik ia tidak akan datang lagi kepada perlabuhan yang lama.

        begitula gambaran yang diberikan oleh sahabat aye tentang bahtera dan perlabuhan. kemudian aye berfikir berfikir dan berfikir tentang kebenaran yang ada disebalik kata2 sahabat aye tu.. justeru aye nak ingatkan kepada kengkawan termasuk diri aye sendiri:
                      
                     " JADILAH SEORANG KAWAN YANG SELAMANYA AKAN MENJADI KAWAN DAN JANGAN LAH MENJADI LAWAN KEPADA SEORANG KAWAN.. SESUNGGUHNYA KAWAN ITU AMAT BERHARGA DARIPADA SEGALANYA."





BAHTERA
                                                          +

PERLABUHAN


II
II
II
V


FRIENS4EVER
    

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...